Pulszon 3

Här och här kan man läsa om olika pulszoner.
Jag har lånat mammas Garmin och läst i nya fitness om en ny formel för kvinnor att räkna ut sin maxpuls. Glad i hågen räknade jag ut min såklart, la in värdena för pulszon 3 och stack iväg ut och sprang.
Om man nu kan kalla det springa. Jag fick ju springa så fruktansvärt långsamt för att inte pulsen skulle gå över. Helt galet långsamt!
Nästa gång ska jag prova med den vanliga formeln, 226-ålder, för det såg ut som att det skulle stämma mycket bättre.
Iallafall så var det -14,5 grader ca men det gick bara fint. Jag frös litegrann om fingrarna. Fick springa och röra på dem. Men det gick ju sakta också så.
Nu måste jag snabba mig och dricka upp kaffet&hoppa i duschen!

6km, 51.17min, 8.33min/km, medel 149 bpm, max 166 bpm

Kommentarer
J

Det är bättre att du gör någon typ av test för att få fram din puls än testar med olika matematiska formler, för de stämmer väldigt sällan. Ett enkelt sätt att testa din maxpuls är att hitta en LÅÅÅNG och brant backe. Först värmer du upp ordentligt (så att pulsen stigit tillräckligt högt). Sen spurtar du uppför backen, det ska vara en nära-döden-upplevelse. Den puls du kommer upp i är nära din maxpuls (du kan använa dig av den eller lägga på några slag, beroende på hur nära döden du var). Sen finns det förstås riktiga maxpulstest på löpband, men de behöver du nog inte :)

Datum: 2011-01-11 Tidpunkt: 12:31:11
Blogg/URL: http://curroergosum.ratata.fi



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback
RSS 2.0