Lasek

Ja ännu är vi ju inte färdigläkta, men nu är det iaf så pass bra att jag kan sitta vid datorn kortare stunder. Telefonen gick bra redan igår, men datorn var lite jobbigare då, jag provade men fick lägga ner.
Jag gjorde min i torsdags morse och Stefan fredag.
Jag var sjukt nervös men man fick ju en lugnande tablett och såhär i efterhand verkar jag mystiskt nog hållt mig lugnare än Stefan som kände lite panik när han låg där, men jag tycker det gick ganska okej.

Det var lite läskigt när de var och pillade på ögat, med tussar och grejjor men själva lasern var inte läskig alls. Dock tyckte jag att det var jobbigt att det luktade bränt, hua. Fast jag visste ju om det, men jag gillar inte den lukten.

Sen skulle jag då åka pendeltåg "hem". De hade förvarnat att bedövningen inte skulle sitta i så länge och mycket riktigt så gjorde den ju inte det. Vi missade ett tåg precis så vi fick vänta en liten stund och då släppte den, så tårarna forsade. När vi var framme i Östertälje så kunde jag inte ha ögonen öppna, Stefan fick leda mig ut därifrån och till bilen. Sen var det bara in på rummet och ner i sängen. Känns som att jag sov konstant i 2 dygn.

Jag hade inte så fasligt ont. Det hade jag varit mest nervös över, för de varnade att det kunde göra riktigt ont. Det var mest att det "stack/sved" lite i det ögat med mest synfel, det andra ögat kändes inget alls. Men det rann ju både tårar och snor och ögonen ville inte vara öppna.

På lördagen började jag kunna öppna ögonen litegrann med solglasögon på. Såg inte mycket men var ändå vaken och på kvällen kändes det rätt okej. Igår kunde jag nästan läsa texten på tvn, det var inte tydligt men jag kunde urskilja vad det stod!!

Imorse så var det suddigare igen, synen växlar ju fram och tillbaka och speciellt när jag blir trött märker jag.

Idag tog vi ut linserna hos optikern och eftersom jag frågade när jag kunde få köra bil igen (jag ska ju skjutsa paps på lördag så jag var ju nyfiken!) så fick jag göra en synkoll också. Jag klarade kravet för körkort!! Jag läste både den raden, raden under och halva nedersta raden! Optikern var IMPAD! Man brukar inte se så mycket när man kommer för att ta ut linserna och mina ögon var jättefina! Jag fick beröm! Roligt.

Stefan hade ondare, och tyckte själva "operationen" var värre än jag. Han slapp som tur var pendeltåget och fick skjuts både dit och hem, guld värt. Igår var han dock också uppe lite mer men kunde inte se något på tv, han fick lyssna bara. Han tog också ut linserna idag och han låg där man brukar ligga sa optikern. Men det varierar för han också, några timmar efter vi kom hem såg han klockan på tvn, men när vi åt middag nu på kvällen fick vi båda ta på oss solglasögonen för det blev för jobbigt och han såg inte/kände inte igen jobbarkompisarna på långt håll. Det gjorde jag, men det var nog mer kroppsform/hur de rörde sig, för jag SÅG liksom inte att det var dom men jag såg ju konturerna mycket tydligare än Stefan.

Och att ta ut linserna som jag var så nervös för gick helt okej. Eftersom jag knappt kan göra det själv, jag hatar det verkligen och plågas varje månad de skulle in och ut så var jag nervös. Men det gick bra! Man fick ju bedövning och fuktdroppar och det gick så smidigt.

Nu ser jag fram emot att se mer, det är ju lång väg kvar men det är ändå så häftigt att se hur det går framåt liksom. Nästa koll är om 3 veckor!

Kommentarer
Bokmalen

Härligt att höra att det gått så bra trots allt.

Jag är ju helt dagavill, det är ju om 2 veckor som Marcus ska göra sin op. Inte nästa vecka.

2 veckor kvar av nervositet då. ;)

Kramen, Maria

Datum: 2011-11-28 Tidpunkt: 22:38:23
Blogg/URL: http://bokmalensvardag.wordpress.com



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback
RSS 2.0